Za vjezd do Prahy budou řidiči nejspíš už do 5 let platit. Magistrát totiž chystá zavedení mýtného. Město přitom nejde jednoduše objet – nemá a zřejmě ještě několik dalších let nebude mít dokončený vnější Pražský okruh. 

Vedení města chce jednat s ministerstvem dopravy o zákoně, který by zavedení mýtného umožnil.

„Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu a pokusili se najít shodu na základních principech,“ řekl Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a klima.

Dříve zamýšlené nízkoemisní zóny město zavrhlo.

S ministerstvem chce jednat také o dílčích opatřeních, která by byla zavedena před změnou zákona.

Poplatky v řádech desetikorun denně by platili zejména řidiči vozidel, která která nejvíce zatěžují ovzduší emisemi. Naopak majitelé elektromobilů by neplatili nic.

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v rámci systému parkovacích zón.

Nejdříve se mýtné má dotknout Jižní spojky. Následovat by mělo pravděpodobně centrum Prahy. Vyloučené ale není, že mýtné se postupně vztáhne i na okrajové části metropole.

Všechny navrhované kroky bude vedení Prahy znovu projednávat po zveřejnění výsledků nové studie proveditelnosti.

Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Za peníze vybrané na mýtném chce Praha nakupovat nízkoemisní vozidla a celkově se podílet na rozvoji nízkoemisní dopravy.

Město přitom nejde jednoduše objet. Chybí totiž několik let slibovaný a stále nedokončený Pražský okruh.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina.

Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.

(pel)