Děti obyvatel Evropské unie se nemohou narodit v letadle, nýbrž jen na moři. Pokud by se nějaké evropské dítě přece jen narodilo na palubě letadla v průběhu letu, bude mít přesto ve svém „rodném listě“ zapsáno, že se narodilo na moři. Evropská unie totiž jinou možnost dětem nedává. 

Případy porodu během letu jsou velmi vzácné. Na celém světě žije zřejmě pouze kolem padesáti lidí, kteří se narodili během letu letadla.

Přesto se první porod na palubě letadla odehrál už v roce 1929. V tomto případě se ale jednalo o úmysl, kdy jeden letecký nadšenec na Floridě naložil svou těhotnou ženu a doktora do letadla a kroužil cca 700 metrů nad letištěm tak dlouho, dokud se mu nenarodila holčička, kterou pojmenoval Airleen.

Přesná statistika porodů během letu neexistuje, ale je jisté, že v dnešní době se jedná pouze o předčasné porody. Převážná většina leteckých společností nepřepravuje pasažérky od 36. týdne těhotenství, případně již do 32. týdne pokud se jedná o dvojčata a vícenásobné těhotenství.

Nízkonákladové aerolinky Ryanair vyžadují už od 28. týdne těhotenství písemné potvrzení ošetřujícího lékaře, že je žena schopna letecké přepravy.

V každém případě paluba letadla není vhodným místem pro přivedení potomka na tento svět. Řídký vzduch v kabině znemožňuje novorozenci pořádně dýchat a jeho nevinutá Eustachova trubice mu příliš nepomáhá se vyrovnat s prudkými změnami tlaku. A především chybí porodní lékaři a jakékoliv specializované lékařské vybavení.

Praktická opatření na palubě letadla umožňují pouze přesunout pasažérku do první třídy, kde je více místa a doufat v bezproblémový porod. Nouzové přistání kvůli porodu není možné. Komerční let potřebuje přibližně 45 minut, aby se dostal z letové hladiny 10 km na zem a předal pasažérku lékařskému týmu.

Nouzové přistání by bylo navíc nevítaným zdržením pro všechny ostatní pasažéry, velmi drahé pro leteckou společnost a narušilo by harmonogramy leteckého provozu.

Populární fáma, že dítě narozené během letu má doživotně všechny letenky zdarma, je skutečně převážně pouze fámou.

Většina leteckých společností ale pro ve svém letadle narozenému dítěti nějaký velkorysý dárek připraví. Například British Airways darovali „svému“ dítěti hned dvě volné letenky kamkoliv na světě jako dárek k osmnáctým narozeninám a doživotní upgrade do vyšší třídy zdarma.

Virgin Atlantic přepravoval na jeho palubě narozené dítě zdarma do jeho 21. narozenin.

Je doloženo pouze pět případů, kdy letecký novorozenec získal doživotní volné letenky. Ve třech případech, Buraq Air, Polar Airlines a Asia Pacific Airlines se ale nejednalo o velkou výhru. Libyjská společnost Buraq Air létá mimo Libyi jen do Tuniska, Maroka, Egypta a Turecka.

Polar Airlines zase spojuje pouze sibiřská letiště. A Asia Pacific Airlines létají výhradně mezi Novou Guineou a Austrálií.

Skutečnou volnost pohybu zdarma po velké části světa tak mají pouze děti narozené na palubách letadel Thajských aerolinek, které aktuálně létají do 91 destinací a v letadlech Air Asia, která létají do 71 destinací.

Zajímavé je co mají děti narozené v letadle uvedené ve svém pasu. V případě amerických občanů se do pasu uvádí „born in the air“ (tedy: narozen ve vzduchu).

Britové zapisovali do pasu skutečné místo narození, což bylo poněkud krkolomné, ale zcela unikátní. Kdo se může pochlubit místem narození „letadlo 10 mil jižně od Mayfieldu“?

Bohužel EU direktiva unifikující pasy všech členských zemí umožňuje zapsat jako místo narození pouze „narozen na moři“ pro všechny děti narozené ať už v letadlech nebo lodích. Vida kam až dohlédne zrak regulujícího byrokrata… (mar)