Německo zavede od října 2020 dálniční poplatky pro osobní automobily. Týkat se však bude fakticky jen cizinců. Občanům Německa totiž vláda poplatek vrátí. Původně se měly poplatky zavést už v průběhu roku 2018 či 2019.

Mýtné pro osobní vozy schválila nejprve v lednu 2017 německá vláda a pak ho do konce března téhož roku odsouhlasily i obě komory parlamentu. Původně se počítalo s tím, že se poplatky zavedou v průběhu roku 2018 nebo 2019, v dubnu loňského roku však došlo k odkladu.

Poté se hovořilo o tom, že by mýto mohlo být zavedeno nejdříve v polovině roku 2020, ani tento termín však Němci nestihnou. O říjnovém termínu informoval spolkový ministr dopravy v úterý.

„Přeji vám šťastný nový rok! Rok 2019 začíná dobrou zprávou. Mýtné pro osobní vozy může odstartovat v říjnu 2020,” napsal ministr na Twitteru.

Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.

Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.

Ministerstvo již dříve uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.

Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou. Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.

Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. (jaz)