Třetině plánovaných dálnic hrozí geologická rizika. Aktivní sesuv se může objevit už během následujících tří let.

Zhruba třetina plánovaných dálnic a silnic první třídy v Česku má vést rizikovým územím, kde hrozí sesuvy půdy. Vyplynulo to ze studie Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR. Geologové prozkoumali 72 úseků plánovaných dálnic a silnic první třídy a zjistili, že zhruba třetina z nich je z riziková.

Informoval o tom ředitel Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR Josef Stemberk.

Stát přitom plánuje masivní rozvoj dálniční sítě v Česku. Babišova strana ANO, která vyhrála v nedávných parlamentních volbách, v programu slíbila, že do roku 2021 v ČR postaví nové obchvaty a 170 kilometrů nových dálnic jako jsou D3, D4, D11 a D35.

„Jeden z problematických bude třeba obchvat Frýdku-Místku, kde je řada sesuvů. Byly zjištěny aktivní sesuvy u Jičína, sesuvy, které ani nejsou v registru, které má ČGS,“ uvedl Stemberk.

„A rovněž to ukazuje na to, že příroda se stále vyvíjí,“ konstatoval s tím, že aktivní sesuv se může objevit už během následujících tří let.

Upřesnil dále, že jednotlivé úseky jsou ve studii zpracované a u každého jsou popsána rizika.

Ředitel ústavu věří, že díky specifikaci rizik bude moci Ředitelství silnic a dálnic lépe „překontrolovat, na co si při zpracování projektu mají dávat pozor“.

Studie bude v nejbližších dnech předána Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v říjnu otevřelo nový úsek dálnice D3 Veselí nad Lužnicí – Bošilec dlouhý 5,1 kilometru. Práce, které začaly v květnu 2015, stály 634,7 milionu korun. Šlo o druhý úsek dálnice D3, který letos řidičům ŘSD zprovoznilo.

Na konci září otevřelo ŘSD na jihočeské dálnici D3 úsek Borek – Úsilné dlouhý 3,1 kilometru.

O necelých 5 kilometrů delší je od října dálnice D4, která vede z Prahy směrem na Strakonice a Písek. Řidiči mohou od začátku října využívat nový úsek na Příbramsku, mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118. Výstavba nového úseku začala před dvěma lety a vyžádala si 417,5 milionu korun bez DPH. (sfr)