Po ztrátovém roce 2018 se TATRA METALURGIE, dceřiná společnost automobilky TATRA TRUCKS, dostala do zisku. Při tržbách 1,07 miliardy korun dosáhla hodnoty EBITDA ve výši 33 milionů korun. Ukazatel EBITDA dokonce rostl rychleji než tržby, což svědčí o významném růstu efektivity produkce. Mateřské společnosti TATRA TRUCKS dodává TATRA METALURGIE zhruba pětinu produkce kovárny, ze slévárny je to dokonce 30 procent. Polovina produkce společnosti směřuje na export.

Na sklonku roku 2018 se novým generálním ředitelem společnosti stal Eugeniusz Szturc, zkušený manažer, který před tím, než jej spolumajitel TATRA TRUCKS René Matera přivedl do TATRA METALURGIE, pracoval sedm let v ZPS SLÉVÁRNA ve Zlíně.

Právě pod jeho taktovkou došlo k nastartování společnosti. Pomohla samozřejmě i skutečnost, že se v roce 2019 dařilo také mateřské automobilce TATRA TRUCKS, která je významným odběratelem produkce společnosti.

„Prvním úkolem bylo změnit filozofii fungování a organizační strukturu obchodního oddělení za účelem zvýšení efektivity a zejména k posílení aktivní obchodní politiky,“ popsal Eugeniusz Szturc zásadní změny, k nimž v roce 2019 přistoupil a které podnik vrátili k zisku.

„Druhým krokem bylo nastavení motivačního systému pro pracovníky společnosti, které umožnilo, aby si, při dosažení stanovených cílů a při odpovídající kvalitě, přišli na zajímavé odměny. Třetím krokem byla úprava cenové politiky tak, abychom do cen našich produktů promítli rostoucí náklady,“ doplnil.

TATRA METALURGIE zaměstnává 562 kmenových pracovníků a k nim zhruba stovku agenturních. I díky nastavení vhodného motivačního systému odměňování vzrostly mzdy na dělnických profesích v průměru o 4,7 procenta.

Podnik v prvních týdnech koronavirové pandemie nepřerušil výrobu, zaměstnanci akceptovali veškerá bezpečnostní opatření, dokonce sami nošení ochranných pomůcek i v těžkých provozech slévárny a kovárny vyžadovali. Zůstala i většina agenturních pracovníků.

„Do konce dubna byla situace dobrá. Z pohledu hospodářského výsledku jsme výrazně nad plánem. Nyní ovšem dochází ke zpomalování, což se dalo vzhledem k situaci očekávat. Zákazníci začínají odsouvat termíny a výjimkou nejsou ani storna objednávek. Kovárna má práce dost a ještě v květnu a v červnu pojede ve standardním režimu, ale ve slévárně začneme od června využívat kurzarbeit. Určitě pojedeme ve čtyřdenním režimu. Myslím ale, že jsme jedna z posledních sléváren, která bude na tento režim přecházet,“ řekl Szturc.

Kromě mateřské společnosti TATRA TRUCKS patří k významným zákazníkům společnosti mj. výrobce zemědělské techniky společnost Claas, výrobce vysokozdvižných vozíků Linde, výrobce převodovek ZF či výrobce výtahů a eskalátorů ThyssenKrupp Aufzugswerke.

Opomenout nelze ani dodávky směřující do nejvýznamnější automobilky v České republice. Polovinu své produkce TATRA METALURGIE exportuje. (pel)