Stát plánuje investovat do zabezpečení železnice desítky miliard ročně, uvedlo ministerstvo dopravy. (Ilustrační foto)

Stát má v plánu investovat do zabezpečení železnice desítky miliard ročně. Ministerstvo dopravy spolu se Správou železnic se chystají do většího zabezpečení na železnici investovat v následujících dvaceti letech přes 100 miliard korun. Finance půjdou na vybavení tratí i vlaků evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, který dokáže na dálku automaticky zastavit vlak nebo hlídat traťovou rychlost.

Ministerstvo dopravy o tom informovalo na webu po jednání komise pro bezpečnost na železnici, která vznikla v červenci 2020 jako reakce na sérii vlakových nehod v Česku.

„Celkem jsme připraveni do roku 2040 investovat pět miliard korun ročně na zabezpečení všech železničních tratí v České republice, celkem by mohlo jít odhadem o 84 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

„Na vybavení všech kolejových vozidel pak očekáváme rozpočet zhruba 23 miliard na deset let, tedy kolem dvou miliard ročně,“ pokračoval Havlíček.

Další opatření pro zvýšení bezpečnosti budou směřovat na zajištění železničních přejezdů, mostů a také úpravy legislativy pro kácení stromů u kolejí.

Havlíček upřednostňuje postupné zavádění celoevropského systému ECTS, který kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit vlak na dálku. Jenže jeho výstavba se extrémně protahuje.

Aktuálně je systémem ETCS pokryto 255 kilometrů železničních tratí spadajících pod Správu železnic. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné postoupilo do zkušebního provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude ještě v letošním roce.

Pro několik dalších úseků momentálně probíhá projektová příprava.

Ministr dopravy potvrdil, že od 1. ledna 2025 nebudou na vybrané koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí systému ETCS. Tento krok bude zásadním milníkem na postupné cestě k ETCS jako jednotnému zabezpečovacímu systému na celé železniční síti v České republice. (pel)

Železniční nehody: Problém rychlovzdělávání strojvůdců a zabezpečovacích systémů

Další velká nehoda na železnici: Srážku vlaků nepřežil strojvůdce. Zraněno bylo 35 lidí