Česká republika by mohla vyměnit Sálský a Vltavský přístav v Hamburku za výhodnější místo, které je přístupné i nákladním lodím.

Hamburk nabízí Česku výměnu přístavů za jinou lokalitu. Česká republika by tak mohla během tří až pěti let vyměnit Sálský a Vltavský přístav v Hamburku za výhodnější místo, které je přístupné i nákladním lodím. Pokud by k tomu opravdu došlo, projekt by si vyžádal investice v řádu několika set milionů.

Hlavním přístavním územím České republiky v Hamburku je takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 000 metrů čtverečních. K němu přiléhá Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu.

Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jakou Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny přístavní plochy spravuje Česká republika.

Hamburk se o areál českého přístavu začal zajímat v době, kdy se ucházel o pořádání letních olympijských her.

„Německo se chystalo na olympijské hry a potřebovalo naše území k tomu, aby tam mohla vzniknout olympijská vesnice,“ uvedl Lubomír Fojtů, šéf Ředitelství vodních cest České republiky.

Tehdy začala i jednání o možné výměně Sálského a Vltavského přístavu za jinou lokalitu. Hamburk pak v roce 2015 Česku nabídl území v centrálním přístavu. Z pořadatelství olympijských her a tedy i výměny území ale nakonec sešlo.

Ťok bude o výměně jednat s hamburským primátorem

V současnosti ale leží na stole nabídka výměny přístavů za jiné území.

„Je to rozhodně plus, protože se tam dostanou námořní lodě, zatímco k našemu dnešnímu území se nedostanou,“ řekl Fojtů, podle kterého i nový areál leží v centrálním hamburském přístavu.

„Je to stejně velké jako stávající Sálský a Vltavský přístav dohromady,“ dodal.

O výměně by měl v nejbližší době jednat český ministr dopravy Dan Ťok a hamburský primátor Olaf Scholz.

„Chceme, aby přístavní území v Hamburku sloužilo především jako zázemí pro české podnikatele a pro stát měl zároveň jeho provoz nějaký ekonomický smysl,“ uvedl v minulosti ministr dopravy Dan Ťok.

(pel)