Dvojí kvalitu potravin považuje za problém 77 procent lidí v Česku, ukázal průzkum KPMG. Zhruba každý sedmý kvůli tomu nakupuje v zahraničí nebo si odtud nechává zboží dovézt.

Lidé v Česku odmítají jíst blafy. Dvojí kvalita potravin vadí 77 procentům oslovených, ukázal průzkum společnosti KPMG. Zhruba každý sedmý člověk proto nakupuje jídlo v cizině nebo si odtud nechává zboží přivézt. Téměř třetina lidí pak kvůli tomu některé potraviny vůbec nekupuje. 

Výrobky se stejným názvem a obalem, ale jiným složením než v ostatních zemích Evropské unie, vidí jako problém 83 procent lidí mezi 55 a 64 lety. Ve skupině 18 až 24 let je to 62 procent lidí.

Přes polovinu Čechů více zajímá složení kupovaného zboží.

Odkud potraviny pocházejí, řeší alespoň u některých druhů téměř tři čtvrtiny Čechů. U veškerého zboží původ sleduje 12 procent, 14 procent lidí se o něj nezajímá.

U masa a uzenin je původ důležitý pro 93 procent lidí, kteří ho sledují.

Původ čerstvých ryb zajímá 87 procent Čechů. V případě mléka a mléčných výrobků a ovoce a zeleniny je to důležitý údaj pro zhruba tři čtvrtiny lidí.

Chleba a pečivo si podle původu vybírá zhruba polovina Čechů. Téměř všichni (98 procent) dávají přednost českému chlebu, z toho 69 procent preferuje místního výrobce.

Mléko a mléčné výrobky s českým původem chce 96 procent lidí, z toho zhruba pětina upřednostňuje lokální dodavatele.

V případě masa a uzenin požaduje český původ 95 procent lidí, víc než čtvrtina Čechů preferuje místního dodavatele.

Sněmovna v prosinci 2019 podpořila vládní novelu zákona zakazující prodej potravin v různé kvalitě, ale ve stejném obalu v Česku a jiných státech EU. Za porušení má prodejcům hrozit pokuta až 50 milionů korun. Na dodržování zákazu bude dohlížet Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Zemědělský výbor sněmovně minulý týden doporučil přijmout pozměňovací návrh k novele, kdy rozdíly ve složení potravin v různých zemích pod stejným obalem mají být zakázané, pouze pokud budou „podstatné“.

Průzkum pro společnost KPMG mezi 1 000 respondenty uskutečnila výzkumná agentura Data Collect. (pel)