Státní dotované České dráhy skončily v roce 2021 se ztrátou 1,6 miliardy korun. Meziročně je to i navzdory pandemii a s nimi spojenými omezeními zlepšení o 2,5 miliardy korun. 

Akciová společnost České dráhy, která byla pandemií nejvíce zasažena, meziročně snížila ztrátu ze 4 na 1,87 miliardy korun. Podíl na tom mají zavedená úsporná a protržbová opatření.

„Rostla efektivita a klesaly mzdové náklady. Částečně nám pomohly ztrátu tržeb pokrýt také kompenzace za první vlnu koronaviru,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Rok 2021 byl kvůli protikoronavirovým opatřením pro České dráhy mimořádně náročný. Během jarního uzavření okresů s námi jezdila v průměru jen desetina obvyklého počtu cestujících a ani ve zbytku roku jsme se nedostali na čísla běžná před pandemií,“ doplnil.

Do konečného výsledku mateřské společnosti se negativně promítla také tvorba rezerv na soudní spory a opravná položka na majetek.

„Bez toho bychom dosáhli černých čísel. Podle účetních pravidel jsme ale povinni ve výsledku zohlednit všechny skutečnosti, o nichž se dozvíme před schválením účetní závěrky. Proto jsme například vytvořili rezervu na soudní spory, které řešíme a musíme být připraveni na jejich případné vypořádání,“ dodal Krapinec.

Všechny dceřiné společnosti Skupiny České dráhy byly loni ziskové.

Největší z nich, ČD Cargo, se meziročně zlepšila o více než půl miliardy a vykázala zisk po zdanění ve výši 289 milionů korun. V roce 2020 přitom vlivem pandemie firma skončila ve ztrátě.

„Růst přepravních objemů a implementovaná stabilizační opatření v těžkém covidovém roce 2020 umožnila vrátit ČD Cargo v loňském roce zpět do černých čísel. Meziroční navýšení objemu tržeb zaznamenaly takřka všechny námi přepravované komodity vyjma automotive a kombinované dopravy, kde růst brzdila řada externích vlivů,“ popsal situaci předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

I přes obtížnou ekonomickou situaci národní dopravce pokračoval v obnově vozidlového parku a modernizaci opravárenské základny.

Do provozu byly uvedeny například InterJety, aktuálně nejmodernější vlaky v Evropě, nebo v regionální dopravě 15 elektrických jednotek RegioPanter nejnovějšího provedení.

Otevřena byla moderní opravárenská hala v Brně-Maloměřicích a další špičkově vybavená hala vyrostla během roku v Plzni. Obě poskytují zázemí pro údržbu ucelených jednotek i klasických osobních vozů. (pel)