Lidé v Česku letos kvůli pandemii koronaviru utratí o téměř 200 milionů korun méně za velikonoční sladkosti. Odhadl to ekonom Lukáš Kovanda. Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 240 milionů. Naopak výrobci a prodejci piva, zeleniny nebo masa se podle něj dočkají tržeb vyšších.

„Lidé v Česku prožijí podruhé Velikonoce v lockdownu. Jejich nákupní chování se proto bude podobat tomu loňskému, přičemž se zároveň bude lišit od toho z doby před pandemií,“ napsal.

V praxi to podle něj znamená, že s nižšími tržbami, než na jaké byli před pandemií zvyklí, musí počítat například výrobci a prodejci cukrovinek či vína.

Ve svém rozpočtu totiž před cukrovinkami upřednostňují méně zbytné potraviny typu masa, které před pandemií konzumovali v restauraci nebo závodní jídelně.

Naopak výrobci a prodejci piva, zeleniny nebo masa se dočkají tržeb vyšších. U piva lze předpokládat nárůst dokonce více než 40 procent.

Nadále přitom podle Kovandy platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos utratí u příležitosti Velikonoc zhruba 8 miliard korun, 900 korun na obyvatele.

Zmínil, že v letošním roce rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky.

Domácnosti ale výrazně více utrácejí také za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.

Kovanda jako důvod vidí to, že častěji než v předpandemických letech si nyní lidé připravují jídlo doma, ať už z důvodu práce na bázi home office, nebo z důvodu nemožnosti navštívit restauraci.

Méně než před pandemií dají za jiný alkohol jako jsou lihoviny nebo vína. Podle Kovandy si lidé u doma uvařeného pokrmu si stále raději otevřou pivo než víno.

Kovanda připomněl, že loni zaznamenal trh s velikonočními cukrovinkami pokles o celých 46 procent v hodnotě. I letos je třeba tedy počítat až se zhruba 50% propadem tržeb za velikonoční výrobky ve srovnání s posledním předpandemickým rokem 2019.

„Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 240 milionů,“ odhadl ekonom.

Řekl dále, že obchodníci proto musí dané zboží častěji nabízet ve slevě, aby je vůbec „udali“. Průměrná cena velikonoční cukrovinky proto klesla loni i letos na 21 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus. (pel)