Ministerstvo dopravy předraženou zakázku na informační systém dálniční známky za 400 milionů nezruší. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) po schůzce s premiérem Babišem oznámil, že zakázka k elektronickým dálničním známkám za zhruba 400 milionů korun se rušit nebude. Bude však se Státním fondem dopravní infrastruktury hledat cestu ke zlevnění zakázky.

Systém by mohl zlevnit co možná největším otevřením částí, které jsou nyní nastavené jako utajené. Právě režim utajení zakázku prodražoval.

„S panem premiérem jsme řešili veřejnou zakázku na informační systém elektronické dálniční známky. Státní fond dopravní infrastruktury dostal zadání systém co nejvíce otevřít, vyjmout z něj ty části, které nemusí být utajené, a tímto způsobem usilovat o jeho další zlevnění,“ napsal Kremlík.

Ministr ani šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica nechtěli před podrobnou analýzou odhadovat, o kolik by zakázka mohla zlevnit.

Zakázku získala společnost Asseco Central Europe, která za ni měla od státu dostat 401 milionů korun. to kritizoval premiér Andreji Babiš. (Více o tom ZDE.)

Předseda vlády zakázku na e-shop a další části systému elektronických dálničních známek v pátek dopoledne ostře zkritizoval. Podle něj byla špatně zorganizována a měla by být zrušena.

„Mě bude zajímat, proč to tak bylo vypsáno, jak to bylo vypsáno, proč to nebylo najednou, protože tam má být ještě nějaká zakázka z hlediska prodejních míst,“ řekl Babiš v pátek.

„Celé je to od počátku špatně. Hrubě se mi to nelíbí. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ prohlásil Babiš. Je podle něj absurdní, že vláda řeší „haléřové záležitosti“, a podobnou zakázku nikoli.

Státní fond dopravní infrastruktury, který má přípravu elektronické dálniční známky na starosti, ale kritiku odmítl. Uvedl, že si za zakázkou stojí. Organizace zakázky byla podle něj v pořádku.

Průměrné roční náklady by se podle šéfa fondu Zbyňka Hořelici v příštích deseti letech měly pohybovat okolo 205 milionů korun, přibližně o 120 milionů méně než v současnosti.

E-shop na známku

Státní fond dopravní infrastruktury plánuje utratit 401 milionů korun za e-shop, call centrum, uživatelský portál, mobilní aplikaci a další služby potřebné pro prodej elektronických dálničních známek. Ty se mají začít prodávat 1. ledna 2021, když nahradí dosavadní papírové kupony.

Podle Hořelici jde o maximální částku, v budoucnu se může snížit.

Zakázka proběhla v režimu důvěrné, není proto jasné, kolik peněz budou jednotlivé položky stát. Nebyla také vyhlášena klasická veřejná soutěž. Státní fond nejdříve vybral jen pět firem, které mohou pracovat v důvěrném režimu.

Byly to společnosti Asseco Central Europe, Autocont, ČD Informační servis, Komix a Adastra.

Podle zástupců SFDI nebylo z časových důvodů možné oslovit více firem.

Zakázku nakonec vyhrála firma Asseco Central Europe, se kterou již ministerstvo podepsalo smlouvu. Ta bude systém i další čtyři roky provozovat.

Call centrum má například běžet 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, má být schopno komunikovat ve třech řečech (češtině, angličtině a němčině) a musí být schopno pokrýt očekávaný velký počet dotazů při nastartování projektu.

Důvodem, proč stát nechce zveřejnit podrobnosti o zakázce, je kromě důvěrného režimu i to, že tyto informace považuje společnost za svoje obchodní tajemství.

Další půl miliardy má jít na síť prodejních míst

Zakázkou na e-shop za 400 milionů výdaje státu na zavádění elektronických dálničních známek nekončí. Vypsán byl již tendr na výběr provozovatele, který zajistí síť obchodních míst k prodeji známek.

Podle odhadů by měla tato síť v příštích pěti letech vyjít na 477 milionů korun.

Elektronickou dálniční známku bude možné koupit v e-shopu z počítače i mobilu. Stát chce však stále zachovat i prodej v kamenných obchodech, například na benzinkách.

Tato zakázka je platná, když momentálně běží lhůta pro podání námitek.


VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:

Babiš zuří: Kremlíkovo ministerstvo vyhodilo 400 mega za e-shop na dálniční známky. Bez tendru